۱۳۹۱ تیر ۲۰, سه‌شنبه

خودخواه نباشيم، ما اجازه بازی با زندگی آدم ها را نداريم


دوستی جايی اين متن را نوشته بود:
 به نظرم بهتر وقتی با کسی آشنا شدی بعد از اینکه به یه شناخت نسبی از شخصیتت رسید و قبولت کرد وارد این دنیاش کنی و منبع بهش بدی بخونه (خودش بخونه و نه اینکه تو براش توضیح بدی) و بعدش اگر سئوالی داشت ازت بپرسه. 


سؤال اين است که آيا ما حق چنين کاری را داريم؟ پاسخ اين است که روابط قدرت محور در زندگی های روزانه ما وجود دارد، بعضی افراد بالقوه تمايل به اسليو يا مستر يا ميسترس شدن را دارند و اين را در رفتارهای روزمره خود نشان می دهند، اما آيا ما اجازه داريم که ايشان را وارد دنيای bdsm کنيم؟ فرض کنيم که درست تشخيص داديم و آن فرد آن تمايلات را داشت، اما آيا ما صلاحيت اين را داريم که تشخيص دهيم آن فرد بعد از اينکه با bdsm آشنا شد چه تغييراتی در زندگی اش رخ خواهد داد؟ آيا آن فرد الان با زندگی اش مشکلی دارد که ما فکر ميکنيم که در صورت آشنايی با bdsm به او کمک می شود و وضعيتش بهتر می شود؟ آيا می توانيم اين مسئوليت را بپذيريم؟ 


نه! يک نه بزرگ! ما اين صلاحيت را نداريم، ما نمی توانيم با زندگی افراد اينطور بازی کنيم، تمايلات ما مال خودمان است و حق نداريم خودخواهانه تمايلات ديگران را دستکاری کنيم، شما می توانيد برای مثال از رابطه قدرت محوری که با يک فرد با تمايلات ساب بودن دارد لذت ببريد، می توانيد به عنوان يک اسليو از رابطه با خانمی که تمايلات داميننتی دارد لذت ببريد اما حق نداريد او را وارد دنيای رک و روشن bdsm کنيد، جايی که افراد با اميال پنهانيشان بی پرده روبرو می شوند. جايی که احساسات و عواطف سرکوب شده و هيجاناتی که شايد سال ها پيش در عمق وجود ما پنهان شده اند بيدار می شوند، شما اين حق را نداريد و صلاحيت پذيرفتن اين مسئوليت را هم نداريد، هر کس که می خواهيد باشيد.

۴ نظر:

  1. حالا نه بعد از "شناخت نسبی" و آشنایی سطحی... اما وقتی با یک نفر آشنا شدی و تصمیم میگیری برای طولانی مدت همراهش باشی و همراهت باشه... فکر کنم حق داره از تو و ابعاد مختلف روحیت شناخت داشته باشه، نه؟!
    به نظر مهم زمان و چه جوری آشنا شدنشه... اتفاقاً حس میکنم مخفی کردن، خودش یک جور خودخواهی محسوب میشه...
    و بحث زمان... فکر کنم آدم به آدم متفاوته. به بعضی شاید حتی هیچوقت نباید مستقیم گفت...

    پاسخحذف
  2. اين چيزی که شما گفتيد فرق داره با اون چيزی که من بخاطرش اين پست را نوشتم، با اين حرف شما موافقم، اونجا منظور اينه که بخوان فرد را وارد bdsm بکنند يعنی مثلاً يک نقش ميسترسی مستری چيزی بهش بدند يا همچين چيزی اما چيزی که شما ميگيد اينه که به پارتنرمون در مورد خودمون شناخت بديم، اين درسته و با اون فرق داره. البته در اين مورد هم من گاهی معتقدم شايد لازم نباشه اين کارو هم بکنيم! گاهی شايد بهتر باشه بعضی چيزها را پارتنر عادی ما ندونه، شايد اين برای ما و رابطه ما بهتر باشه در دراز مدت.
    يک فرق ديگه اون که من نوشتم با اينکه شما گفتيد اينه که منظور من اين بود که به ديگری آسيب نزنيم اما اين که شما ميگيد بيشتر آسيبی اگه داشته باشه متوجه خودمونه

    پاسخحذف
  3. صحبت های من روابط چند روزه رو شامل نمی شه!
    البته منظورم این نیست که یک فردی که شخصیتی مغلوب و سلطه پذیر داره رو سعی کنیم تبدیلش کنیم به شخصیت غالب.
    ولی اگر من نوعی شخصیت ساب دارم و کسی که باهاش آشنا می شم شخصیت غالب داره ولی با این روابط آشنایی نداره تکلیف چیه؟ خب منم یک طرف رابطم پس باید برای احترام به طرفم هم شده راجب تمایلاتم صحبت کنم و این شخص رو با چنین روابطی آشنا کنم.
    یه رابطه شروع می شه، بین دو نفر(واس همینم اسمش رابطست)
    قرار این دونفر برای مدتی با هم باشند(چند هفته، ماه، سال یا همیشگی)
    طرفین راجب علایق و تمایلاتشون صحبت می کنند و بهترین حالتش اینه که به بلوغ هم اطمینان کنند و همون اول مسائلی اینچنینی رو بیان کنند ولی چون این روابط نامتعارف بهتر بخاطر اینکه سوء تعبییر رخ نده بعد از شناختی نسبی اینکار رو انجام بدیم.
    اگر غیر مستقیم باشه بهتر چون امکان و فرصت تفکر بیشتر، و حالت تدافعی گرفتن رو کاهش می ده.
    ..............................
    اینجا داریم راجب آدمهای بالغ صحبت می کنیم، کسانی که قدرت تصمیم گیری دارند و مسئولیت زندگیشون رو پذیرفتن. این حرفمون که آیا ما اجازه داریم این فرد رو وارد دنیای بی دی اس ام کنیم؟ مثل این می مونه که برگردیم به دهه ی 60 یا حتی 70 و دیدن فیلم های سکسی و ایجاد روابط قبل از ازدواج رو ممنوع کنیم با این پیش فرض که ممکن این رابطه منجرب به آسیب اجتماعی، حامله شدن قبل از ازدواج بشه!؟ ممکن بشه ممکن هم هست که نشه! بعضی سایت ها و یا فیلم ها برای افراد زیر 18 ممنوع ولی آیا این تضمینی برای این که فیلم ها یا سایت هایی از این دست به افراد بالای 18 آسیب نمی زنه؟ مطمئنا بلوغ سنی با بلوغ ذهنی یکی نیست. ولی ما پیش فرض رو بر این می گیریم که فرد فرد بالغیه و حق انتخابش باید گسترده تر بشه و عواقب انتخابش هم با خودشه...

    پاسخحذف
  4. به نظر من:
    1- ما بايد در درجه اول خودمون باشيم. صداقت شرط اول هر رابطه عاطفيه
    2- شريك عاطفي ما طبعا تلاش خواهد رضايت ما را بدست آورد، همانگونه كه ما چنين تلاشي داريم. پس آشنا كردنش به خواستهاي خاص ما، كه كشف آنها و حتي قدم گذاشتن در آن وادي جسارت خاصي مي طلبد، زحمت شريك عاطفي را كم كرده، و نوعي كمك به او محسوب مي شود. طبعا اگر با موضوع؛ مشكل جدي داشته باشد بيان خواهد كرد و ادامه رابطه بسته شرايط مي تواند سناريوهاي محتلفي را رقم بزند
    3- شما چه بخواهيد چه نخواهيد، چه عامدا و چه سهوا؛ باعث تغييراتي در زندگي طرف مقابلتان خواهيد شد و متقابلا اثرپذيريهايي هم خواهيد داشت. حتي اگر چنين موضوعي را بيان نكنيد و مخفي نگه داريد.
    4- فقط فرض كنيد كه هم شما و هم شريكتان هر دو داراي علايق مكملي باشيد و از هم مخفي كنيد و در اين مخفي كاري هم موفق باشيد. هر دو از چه لذتي محروم شده ايد كه هيچ! همينكه جواب خواسته تان را از ديگري مي جوييد، زمينه را براي تخريب روابطتتان مهيا مي كند

    پاسخحذف